Bygga badrum? Tre exempel ur verkligheten

Tre verkliga exempel på att bygga badrum, alltså en renovering av ett äldre badrum eller byggande av ett helt nytt badrum.

Ett badrumsbygge kan göras enkelt eller komplicerat, relativt billigt eller svindyrt, stilrent eller galet. Här är tre olika beskrivningar på hur ett badrumsbygge kan gå till. Skriv gärna en kommentar längst ned om du själv har erfarenheter av denna typ av projekt.

Gör-det-själv-paret: ”Så byggde vi vårt badrum”

Sussi och Anders bor i Östegötland och beslöt sig för att bygga ett nytt badrum i sitt hus. Två barn gjorde att det enda badrummet inte riktigt räckte till. Här är deras berättelse direkt från Sussi.

”Vi satsade tidigt på att göra arbetet själva. Anders är händig och har byggt en hel del i huset, och vi har en vän till familjen som har koll på de svårare momenten där en fackman bör komma in.

I slutändan utförde vi faktiskt allt arbete själva, utom elektriciteten. En elektriker fick dra den eftersom ingen av oss hade hundraprocentig koll och el i ett badrum kändes inte som något att chansa på.

De andra svåra momenten med tätskikt och kakel och så vidare löste vi. En besiktningsman tog vi in också, så det kanske man även får räkna till budgeten för badrumsbygget. I övrigt var det dock vårt eget arbete som gällde och materialkostnader var den största delen av totalkostnaden för badrummet.

Det jag gillade med att bygga själv var att badrummet nu känns som vårt eget unika badrum till 100 procent, och att vi sparade in lite pengar som vi kan ha roligare för.

Bygga badrum badrumsfirma hantverkare
Bygga badrum – ibland ett måste.

En sak vi lärt oss är att det tar mer tid än man tror om man inte är expert. Vi tänkte göra det under två veckor på semestern, men det tog i princip fyra veckor med mycket kvällar och helger. Så ska man bygga sitt badrum själv bör man ha gott om tid, särskilt om något går fel längs vägen och måste göras om.”

Badrumsbloggens kommentar:

Vi har tidigare skrivit om riskerna med att renovera badrummet själv, och dessa bör man ta på allvar. Ett badrum som är felbyggt får allvarligare konsekvenser än en friggebod som inte håller tätt. Därför ska man alltid betala för en ordentlig besiktning om man bygger badrummet själv, helt eller delvis.

Badrumsfirma sköter bygget från ”ax till limpa”

Det vanligaste alternativet när det gäller kompletta byggen/renoveringar av badrum är idag att man anlitar hantverkare för jobbet. Inte minst sedan Rotavdragets tillkomst har det blivit mycket kostnadseffektivt att anlita hantverkare, och det är om en sådan process Gustav berättar här:

”Skulle flytta in i ny lägenhet med ett badrum som rent ut sagt såg för j*****t ut. Först tänkte jag ta det i steg, först anlita rivare, sen någon som skötte helheten, sen plattsättare, med mera, men efter ett tag insåg jag att det bara skulle ta massa tid i anspråk från mig, vilket kändes onödigt när jag ändå skulle betala för kalaset.

Via en granne fick jag en bra firma som skötte hela jobbet åt mig, de tog in folk utifrån för vissa moment men jag behövde aldrig bry mig om det. Totalt med material och arbete gick badrummet på 226 000 kr efter ROT vilket ju var en hel del men jag resonerade som så att min lägenhet ändå skulle kostat minst så mycket extra om badrummet varit ok från början. Utan tvekan värt pengarna, både för att jag nu trivs som fisken i vattnet i mitt badrum och för att jag  sannolikt fått en värdehöjning på mitt hem genom det.

Jag rekommenderar alla som hittar en seriös firma att ta in hjälp utifrån, skulle aldrig själv våga göra en sådan renovering. Särskilt inte i flerbostadshus, springer något läck står man sannolikt med miljonskulder på halsen resten av livet.

Nackdelen är att man oundvikligen tappar lite kontroll över hur badrummet blir. Skulle velat detaljstyra mer men utöver att välja kakel och inredning så ligger badrummets slutgiltiga utseende i någon annans händer. Det får man räkna med.”

Badrumsbloggens kommentar:

Ett vanligt misstag när man renoverar med hjälp av hantverkare är att enbart gå på första bästa badrumsbyggare man hittar. Kolla alltid upp några olika företag som bygger badrum (via länken är en gratis offerttjänst för badrumsrenoveringar).

Detaljnivå för processen

Här är ett exempel taget ur en av våra många välskrivna och uppskattade kommentarer här på Badrumsbloggen. Som synes är det många små faktorer som spelar in och genom att ta del av någon annans badrumsbygge kan förhoppningsvis ditt eget underlättas. Signaturen John berättar:

”Jag gjorde en badrumsrenovering i min villa ute i Gustavsberg nyligen. När allt var klart för ett par veckor sedan och jag fick sista fakturan så kändes det väldigt dyrt.

Badrummet är på 6 m2, det är utfört i en villa som är byggd 1999 med torpargrund så det är ingen bilning i golv, eller byte av avloppsrör etc.

Men alla vattenrören är omdragna innanför väggarna. Golvbrunnen till badkaret är flyttad en liten bit. En radiator är urkopplad och förbikopplad. EL Värmegolv installerades.Nytt innertak med 6st spotar.

11510 kr Rivningsarbete (ej bortfraktning)

7470 kr Arbetskostnad gipsundertak
1500 kr Materialkostnad gipsundertak
4800 kr Flytspackling arbetskostnad
4903 kr Material flytspackling
43773 kr Arbetskostnad plattsättning samt våtrumsspärr
10500 kr Materialkostnad för plattsättning inkl våtrumsspärr
6750 kr Målningsarbete undertak samt lister runt fönster och dörr.
2250 kr Målnings material
3860 kr Arbetskostnad montage av handfat samt handdukskåp
11080 kr Arbetskostnad montering av våtrumsgips och osb skivor.
8200 kr Materialkostnad våtrumsgips och osb skivor
6350 kr Arbetskostnad läggning av nytt golvspån, samt armering.
2800 kr Materialkostnad för nytt golvspån, samt armering
3860 kr Arbetskostnad för listning av 1 karm, tillverkning av tröskel samt listning av 1st fönster
1800 kr Materialkostnad för karm, tröskel samt lister runt fönster.
8518 kr vvs arbete
14806 kr vvs material
13915 kr EL arbete
14467 kr EL material
6960 kr Tillkommande arbete
5472 kr Toalettstol, toapapperhållade, vent material
28800 kr Komod, skåp, blandare till komod och badkar
7214 kr Handdukstork samt elpatron
16500 kr klinkers för golv och väggar (köpt själv)
10780 kr badkar (köpt själv)
5000 kr Servicebilar

263838 kr Totalt (ej rot avdraget)

199405 kr Totalt (med rot avdraget)

Varav
133846 kr arbetskostnad inkl servicebilar (ej ROT avdraget)
129992 kr Material inkl möbler.”

Badrumsbloggens kommentar:

Som synes är det en lång rad delar i ett projekt av detta slag och pengarna rinner lätt i väg. Exemplet ovan besvarades av signaturen ”plattis”, en hantverkare som påpekade att det var mycket som inte verkade stämma i offerten.

Det viktiga är dock inte att stirra sig blind på vad som kan verka vara mycket pengar – i relation till vad ett hus eller en lägenhet kostar att köpa så är det inte konstigt om badrummet utgör en stor andel av totalvärdet. Badrum är komplicerade (och underbara!) ting, så länge du jämför priserna och tar in olika offerter så undviker du att bli skinnad.

Ställ gärna frågor om ditt eget badrumsbygge, eller berätta om egna erfarenheter, antingen om du byggt själv eller anlitat hjälp. Kommentarsrutan här du här nedanför!

10 kommentarer på “Bygga badrum? Tre exempel ur verkligheten

Add yours

  1. Hejsan Plattis här.
    Vill bara göra ett inlägg på vad Gustav sa att man vill detaljstyra mer och att men får lägga mycket i händerna hos oss hantverkare. Självklart så tycker jag att kunden ska säga hur det ska vara
    och vad som är tänkt. Ibland så har man en arkitekt ritning i näven som man går efter men som aldrig stämmer, man får ändra lite grann för att skift gångar ska stämma och att man kanske får flytta wc/kommod lite grann för att det ska funka. Men i det stora hela så ser det ut som det är tänkt.
    Skulle gärna vilja att Gustav svarar på vad han skulle vilja detaljstyra för något mer än kakel o klinker och vart prylarna ska stå i badrummet. Vet inte om han har haft med bångstyriga hantverkare att göra, men det brukar inte vara några problem med att komma till hur det ska se ut,
    och kunden brukar för min del ha slut ordet. Ibland så har man haft den oturen att det har gått balkar i golvet som kan ha varit svår att brottas med och där ska kunden ha wc (Exakt :)) och då måste man som kund ta sitt förnuft till fånga o flytta wc kanske 10cm åt nått håll för att det ska funka, men annars så ser jag inga problem med badrums renoveringarna. Kunderna får kakla taket om dom vill för min del bara dom betalar :).

    Sen det andra? titta på posterna för arbete plattsättning samt våtrumsspärr 43,773:-
    Sen är det material med våtrumsspärr igen för 10,500:- ? Ja så är det med det?

    Det är fler saker som är lite sådär med denna lista, som måste vara Sveriges längsta över ett
    badrum.

    Mvh
    Plattis

  2. Plattis.
    Vill bara lägga till kostnaderna för dom posterna som jag tog upp så att ni inte funderar.
    1a 43,773 för arbete plattsättning samt våtrumsspärr. Slår man ut kv kostnaden för detta badrum
    som har 6kv golv yta så har jag räknat på 30 kv golv och vägg då blir det 1459:- kr kv.
    Och i det kv priset så borde materialet vara med, alltså primer, duk/gummi membran , fix och fog plus plattor. Och jag tror att det är så oxå, men som allt annat i denna lista så har kunden även fått betala 10,500:- för materialet.
    Summan av detta blir 54,273:- / med ca 30 kv blir 1809:- kv. för bara tätskiktning och sättning, skit samma om det är 30x 60 på väggarna, det är en dyr sättning.

    Då är inte plattorna med i detta pris på 16,500.

    Men om det är så här att kunden är nöjd och byggarna har gjort ett bra jobb och att det svider ett tag för kunden men att han är glad varje gång han/hon går in i badrummet då är det väl ok kanske?
    Jag tycker nästan att det är värre när man har hör va vissa har fått betala när dom skryter om hur billigt dom har fått sin renovering och att ytskiktet ser bra ut för kunden när dom kollar. men sen då? det som skiten är uppbyggt på och ger med sig efter något år? lycka till.

    I dagsläget så ligger rörisar på ca 460:- till 550:- plus moms el killar nästan lika.
    Vi andra ligger på allt från 360:- till ca 450:- plus moms och att ett badrum tar ca 150 till 200 timmar att fixa till med ett par gubbar till och från och alla yrkes grupper är inräknade.
    Sen är det allt material som tillkommer och här är det en jävla spännvidd vad samma våtrumsskiva kan kosta och vad samma ballofix (avstängare vatten) kan kosta och fix mm. mellan oss hantverkare. Dom flesta har ju en dator? gå in o kolla lite vad material kostar för er kunder innan ni sätter igång renoveringen, Våtrumsskiva , reglar trä/plåt, gipsskivor, lite tätskikt mm.
    Nu är det så här att det skiljer sig lite på vad man använder för tätskikt till ex. men det skiljer sig inte flera tusen till ett badrum som man kan tro när man ser skiten här uppe i listan.

    Mvh
    Plattis

  3. Jag är ingen byggare men har inte heller tummen mitt i handen.. har gjort en del själv i min villa. Senast så var det badrummet på övervåningen med lite hjälp från kompisar som har yrken inom hantverken som ovan. Flyttade en vägg samt drog om rör och brunn samt röta i syll. Kostnader för det man läser om i lista ovan är helt orimliga.. anser jag. men pålägg som ej bör vara med. Rör killen var dyrast för mig. ca 20 papp inkl matrl. el kille ca 4 papp inkl matrl dom andra bjöd jag på middag..sen tillkom matrl för allt reglar papp isolering skivor på golv vägg och panel i tak, färg, ny dörr, listning mm – flytspackling, fuktspärr med kakel samt klinker samt all utrustning totalt ca.. 30 papp för detta så med arbete matrl slutade mitt badrum på 50 papp.. ( hade ett liknade jobb som ovan).

  4. Hejsan Claes,
    Ja, det kan ju vara åt detta hållet oxå. Det är bra med polare som kan hjälpa till att fixa badrum för en middag. Hoppas nu att du har gjort efter bkr regler (Pers) som att det är minst 12mm flytspackel runt brunnen på en minst 22mm spån på 60cc mellan reglarna och att du har lagt ut armeringsnät på golvet och knäppt kort osv. Sen att du fick våtrumsintyg på middagen av dina polare som jag hoppas att du fick va? med behörighetsnr på från bkr . Har du inte byggt upp golvet på detta vis och det gäller en övervåning så kan du glömma att försäkringsbolagen går in och försäkrar om du inte har knäppt kort på bla dom här momenten av golvet. Dom vill även ha kort på hur brunnen sitter fast, om den är kottlad på rätt sätt så att den inte kan röra sig bla.

    Hoppas det funkar för dig med allt detta Claes.

    Mvh
    Plattis

    1. Hej Sven ahl.
      30cm cc mellan bjälklaget är det bästa och då gäller det hela golvet.
      Men som jag har skrivit tidigare så räcker det gått o väl med 60cc med spån på 22mm
      och armeringsnät och att det är minst 12-13 mm flytspackel vid brunnen och det är det som gäller enligt Pers och byggkeramikrådets anvisningar. inga konstigheter med detta.

      Har varit med om på ny bygge att det är 30cc och likförbannat så sitter inte brunnen som den ska, så gör man inte rätt från början så spelar det inte någon roll vad det är för mått.

      Vill bara säga det när det gäller byggnationer av badrum, gå in på http://www.bkr.se och läs det som står där när det gäller uppbyggnad av golv/väggar och det är det som står där som försäkringsbolagen hänvisar till. Så slipper man läsa vad man tror att det ska vara.

      Mvh
      Plattis

  5. Hej Plattis! (om du fortfarande är här o ger dina bra svar?) Är ju själv hantverkare inom ventilation, Nu skall jag renovera mitt nedre badrum som kommer ha en gjuten platta, om jag då gjuter fast brunn och avloppsrören, och fotar innan man flyter för att få de rätta fallen, så borde väl detta vara en korrekt lösning? Jag kommer ju göra allt själv utöver själva gummandet, VA och plattsättningen. Och i mina tankar då borde det räcka om aukt service man gör detta o kan signera det ?

  6. Plattis, du måste skoja när det gäller din lista ovan! Annars är du ju löjligt lurad. 43 700:- för plattsättning och tätskikt? På 6kvm? Tog det alltså firman 80 h att utföra detta? Det är ju ett enmansjobb, så den killen höll alltså på i två veckor med detta arbete.

    När jag offererat sättning av skikt + kakel/klink så är väl max vad jag varit med om 4h / kvm, men då har det varit mycket hörn och special att ta hänsyn till.

    Ett 6kvm badrum bör inte gå på mer än max 50 000 i arbetskostnad, före ROT.

  7. Hmmm… Varför stimmar alla upp sig när det gäller badrum. Är man händig och har något innanför pannbenet så är det inte så konstigt att renovera ett badrum sjäv. Vill ni att er hemförsäkring ska täcka ev. fuktskador lägg några timmar på att läsa igenom regler, följ dom och fota under arbetets gång. Se även till att ni sparar alla kvitto, då kan ni bevisa att ni använt vid den tiden godkända produkter. Jag har själv jobbat med badrumsrenoveringar men kommer gå ifrån många regler nu när jag ska renovera mitt eget, många regler är överdrivna och fördyrar och begränsar. Dock kommer jag utföra arbetet noga och försäkra mig själv om att det håller. Btw Specen för ovanstående badrum kan omöjligt stämma, att det blev så dyrt pga dyra materialval är inte så konstigt men specifikationen över kostnaderna borde se annorlunda ut.

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.

Upp ↑